Wywiad z prezesem Izby Rzemieślniczej i Przedsiębiorczości w Białymstoku Sylwestrem Zawadzkim
NHR: Panie Prezesie, chcielibyśmy pana jako Prezesa Organizacji samorządowej o charakterze społeczno-zawodowym zrzeszającej cechy rzemiosł, wpierającej rzemieślników, zapytać jaką rolę odgrywa edukacja w rzemiośle?
Sylwester Zawadzki: Edukacja w rzemiośle jest nie do przecenienia. Rzemiosło, patrząc z perspektywy ogólnokrajowej, jest największą szkołą zawodu. Nauka zawodu w rzemiośle umożliwia przede wszystkim uczniowi zdobycie umiejętności praktycznych i wiadomości teoretycznych niezbędnych do wykonywania przez niego zawodu. Jednocześnie nauka stwarza warunki do poznania całej sfery ekonomiczno-marketingowej funkcjonowania małych i średnich firm. Jest, to niezaprzeczalny atut takiego sposobu zdobywania kwalifikacji formalnych. Mogą one być od razu weryfikowane i dopasowywane do realiów życia gospodarczego.
NHR: Panie Prezesie, a system mentorski funkcjonujący w rzemiośle? Mistrz- uczeń?
Sylwester Zawadzki: W rzemiośle funkcjonuje system edukacji opartej na przekazywaniu wiedzy między uczniem w danym zakładzie a jego mistrzem. To mistrz wprowadza w tajniki i zagadnienia zawodu, przygotowując ucznia do zdania egzaminu czeladniczego. Uczeń w zakładzie zdobywa odpowiednie przygotowanie praktyczne. Mistrz posiada wieloletnią praktyką zawodową oraz umiejętności pedagogiczne – zaświadczone kursem pedagogicznym.Nie należy także zapominać o rzemiośle jako miejscu odbywania praktyk i staży przez uczniów szkół zawodowych
NHR: Właśnie, Pan jest także czynnym rzemieślnikiem...
Sylwester Zawadzki: Tak, rzeczywiście prowadzę przedsiębiorstwo w branży budowlanej i przyjmuję uczniów na staże i praktyki oraz przygotowuję ich do egzaminów czeladniczych. Uczeń pracując na stanowisku uczy się wykonywania poszczególnych zadań zawodnych składających się na zawód. Możliwość przekazania wiedzy młodemu człowiekowi jest inspirująca także dla samego rzemieślnika. Młodzi ludzie często inaczej widzą pewne zagadnienia, z innej perspektywy. Rzemiosło, jak i cała edukacja zawodowa wychodzi z cienia... chcemy uczynić wszystko, aby rzemiosło kojarzyło się jako przyjazne miejsce nauki w nowoczesnym zakładzie. Coraz więcej zakładów rzemieślniczych korzysta z nowoczesnych urządzeń, technologii, nie zapominając jednak o tradycji i etosie nauki w rzemiośle.
NHR: Dziękujemy za rozmowę