Na podstawie przeprowadzonych analiz dotyczących gospodarki środowiskowej można wnioskować, że najwięcej uwagi pracodawcy w firmach rzemieślniczych przykładają do obszaru gospodarki odpadami, w ramach której istotność kompetencji uznali za największą. Wskazuje to na potrzebę kształcenia w tym obszarze przyszłych pracowników i rozwijania ich kompetencji tak by odpowiadały potrzebom pracodawców. Jednocześnie największa braki w kompetencjach odnotowano w obszarze ochrony powietrza, co mogłoby wskazywać na nieodzowność dodatkowych szkoleń w tym zakresie. Nie jest to jednak jednoznaczne ze względu na niską istotność tych kompetencji z perspektywy pracodawców, którzy wskazywali, że w ramach działania ich firm nie są potrzebne kompetencje z tego obszaru, ponieważ nie przyczyniają się do zanieczyszczania powietrza. Należy brać pod uwagę, że odpowiedzi takie mogą być również spowodowane małą wiedzą firm dotyczącą tych kompetencji lub brakiem świadomości wpływu na środowisku przy wykonywaniu określonych zadań zawodowych. Podobne wnioski można wyciągnąć analizują poziom luk kompetencyjnych w obszarach gospodarki wodnej i gospodarki ściekowej, w ramach, których nie stwierdzono występowania luk, co może świadczyć zarówno o braku ingerencji w środowisko w ramach pracy na danych stanowiskach lub ograniczonej wiedzy pracodawców na temat gospodarki obiegu zamkniętego. Oznacza to, że odpowiedzi tych nie można jednoznacznie zinterpretować i wymagają dalszych pogłębionych analiz.
Z pewnością należy zwrócić uwagę na obszary i umiejętności, w ramach których wystąpiły największe luki, co wskazuje na potrzebę doszkalania przyszłych pracowników w tym zakresie. Wśród takich umiejętności można wyróżnić:
w obszarze gospodarki odpadami - Dobieranie sposobu zagospodarowania odpadów oraz Prowadzenie prac związanych z zagospodarowaniem odpadów niebezpiecznych,
w obszarze ochrony powietrza - Określanie rodzaju i stężenia zanieczyszczeń powietrza, Planowanie działania związanego z ograniczeniami emisji zanieczyszczeń do atmosfery oraz Organizowanie i prowadzenie prac związanych z usuwaniem zanieczyszczeń z powietrza atmosferycznego,
w obszarze gospodarki wodnej - Opracowywanie instrukcji gospodarowania wodą, Planowanie procesów i urządzeń w zależności od celu i składu chemicznego oraz Rozpoznawanie źródła zanieczyszczeń wód powierzchniowych i podziemnych,
w obszarze gospodarki ściekowej - Umiejętnością oceny ilości i jakości powstających osadów ściekowych, doboru urządzeń do ich przetwarzania.
Warto też zwrócić uwagę na obszary, w których luki są niskie lub w odniesieniu do których firmy wskazywały, że dane kompetencje ich nie dotyczą oraz zwiększać świadomość wpływu na środowisko pracodawców i przyszłych pracowników odnośnie problematyki gospodarki środowiskowej. Z pewnością warto uwzględnić tematykę GOZ w programach staży i praktyk uczniów szkół zawodowych i studentów oraz w programach dualnego kształcenia dla szkół branżowych.