Podsumowując wyniki przeprowadzonych badań można wyraźnie zauważyć, że w ramach poszczególnych analizowanych stanowisk pojawiają się zadania istotniejsze z perspektywy pracodawców i wymagające więcej uwagi w procesie kształcenia przyszłych pracowników. Ważne jest więc indywidualne podejście do poszczególnych zawodów i konkretnych stanowisk pracy, co pozwoli lepiej dostosować kompetencje kandydatów do potrzeb przedsiębiorców. Pojawiające się luki kompetencyjne oraz uwagi pracodawców, mówiących o braku praktycznych umiejętności absolwentów i problemach z wykonywaniem zadań zawodowych na stanowiskach pracy, wskazują na potrzebę skupienia się na praktycznym aspekcie kształcenia. Niezbędne jest wykorzystywanie w tym celu dualnego systemu kształcenia zorientowanego na niwelowanie luk kompetencyjnych uczniów w rzemiośle, co w konsekwencji zwiększy ich konkurencyjność na rynku pracy. W procesie tym warto wykorzystać przedstawione w raporcie dane dotyczące poszczególnych stanowisk pracy, deficytów w ramach konkretnych zadań zawodowych i w oparciu o nie planować praktyki, programy stażowe i zajęcia praktyczne, tak by nie były przypadkowe, ale ukierunkowane na niwelowanie faktycznie istniejących luk w kompetencjach. Analizy te mogą okazać się przydatne dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu, instruktorów czy opiekunów praktyk, zwiększając ich wiedzę na temat problematycznych obszarów, na które należy położyć nacisk w kształceniu przyszłych pracowników, którzy dopiero wkraczają na rynek pracy lub chcą uzupełnić swoje kwalifikacje.