Czy rzemiosło może być czymś więcej niż świadczeniem usług i produkowaniem przedmiotów codziennego użytku? Oczywiście, że tak. Rzemiosło może być samo w sobie sztuką. Jak powiedział jeden z rzemieślników zapytany o inspiracje do stworzenia swojego produktu „Pomysł na stołek wziął się z potrzeby stworzenia możliwie najprostszej formy przy użyciu jednego narzędzia. Moim zamysłem było stworzenie mebla, który jest rzeźbą lub rzeźby, która jest meblem.” Rzemiosło może być rozumiane jako sztuka użytkowa, ponieważ jego celem jest tworzenie praktycznych przedmiotów, które mają służyć ludziom w codziennym życiu. Chociaż przedmioty rzemieślnicze są tworzone w celu użytkowym, to często są one piękne i estetyczne. Rzemiosło może łączyć funkcjonalność z estetyką, co czyni je nie tylko przydatnymi, ale także pożądanymi i cennymi. W przeszłości rzemiosło było jednym z głównych sposobów produkcji przedmiotów codziennego użytku. Handel rzemieślniczy był istotnym elementem gospodarki i kultury wielu krajów. W niektórych kulturach rzemiosło było uważane za sztukę, a rzemieślnicy byli cenieni i szanowani. Dziś rzemiosło wciąż pozostaje ważne, chociaż produkcja masowa często zastępuje tradycyjne techniki rzemieślnicze. Niemniej jednak rzemieślnicy wciąż tworzą przedmioty o wysokiej jakości i indywidualnym charakterze, co sprawia, że rzemiosło jest wciąż cenione jako sztuka użytkowa. Chcemy Wam przybliżyć sylwetki kilku polskich rzemieślników. Rzemieślnicy ci ukończyli prestiżowe uczelnie, zdobywają nagrody na międzynarodowych wystawach i konkursach. Dbają o zrównoważony rozwój i tradycję rzemieślniczą, łącząc tradycyjne i nowoczesne metody wytwarzania.
Aleksander Oniszh ur. 1983 - projektant i rzemieślnik. Studiował architekturę na Universität für Angewandte Kunst w Wiedniu. Pasjonuje się rzemiosłem i sztuką użytkową. Projektuje i ręcznie wykonuje meble i obiekty z litego drewna. Od 2013 roku zajmuje się profesjonalnie pracą w drewnie i prowadzi autorską pracownię ONISZH. Swoje projekty realizuje w Polsce i za granicą. W swoich realizacjach podejmuje dialog między formą i funkcją obiektu a otaczającą go przestrzenią. Łączy nowoczesne formy z klasycznymi rozwiązaniami technicznymi. Używa starannie wyselekcjonowa-nych materiałów w oparciu o dogłębną wiedzę o drewnie i jego właściwościach. W podejmowaniu artystycznych wyborów kieruje się intuicją.
Anna Bera ur. 1985 - artystka wizualna, rzeźbiarka i stolarz. Od 2014 roku prowadzi pracownię The Whole Elements. Tworzy drewniane meble i obiekty użytkowe, które wykonuje ręcznie w limitowanych edycjach lub jako pojedyncze unikatowe egzemplarze. Skupia się na sposobach używania przedmiotu i na jego rytualnym znaczeniu w codziennym życiu. Jej rzeźbiarskie meble, formą nie zdradzają swojej funkcji, ale zachęcają, by je badać i samodzielnie nadawać im znaczenie. Jej prace były prezentowane na wystawach w kraju i za granicą, między innymi w Nowym Jorku i Mediolanie.
Arkadiusz Szwed ur. 1987 - ceramik, który hakuje procesy, podważa zasady, bawi się materiałem. Zajmuje się zarówno designem użytkowym, twórczością konceptualną i edukacją z dziedziny wzornictwa przemysłowego w School of Form Uniwersytetu SWPS. Prace Arkadiusza to wizualne odzwierciedlenie chaosu, który kryje się w jego głowie, w połączeniu z kolażem wiedzy technicznej, wrażliwości i kreatywności.
Beata Wietrzyńska ur. 1969 - psycholożka z tytułem mistrza w zawodzie tkacz. Tkackiego rzemiosła uczyła się w Centre Européen pour la Promotion des Arts w Luksemburgu i od polskich tkaczek ludowych. Tworzy krótkie serie unikatowych tkanin. Bada możliwości, jakie daje przenikanie osnowy i wątku, eksperymentuje dbając o zachowanie funkcji użytkowej. Od 2014 roku współpracuje z marką Magda Butrym – z jej tkanin szyte są limitowane kolekcje oryginalnych, kobiecych ubrań. Materiały In Weave znajdują zastosowanie we wnętrzach jako tkanina dekoracyjna, sprawdzają się w roli tekstyliów domowych oraz akcesoriów takich jak szale czy pledy. Beata tka na drewnianych krosnach nicielnicowych, używa naturalnych włókien - wełny, lnu, bawełny, jedwabiu. Wykorzystuje tradycyjne techniki tkackie w nowoczesnym wydaniu, a do projektowania używa programu komputerowego. Inspiruje się zestawieniami faktur i barw występującymi w naturze. Jej specjalności to tkanina podwójna, sploty ażurowe, w tym splot gazejski oraz tkaniny z efektem opalizowania.