Nauka w rzemiośle jest powszechną, klasyczną metodą zdobywania umiejętności i kwalifikacji zawodowych w Polsce. Ważną rolę w jej popularyzacji odgrywają nie tylko małe i średnie zakłady rzemieślnicze, ale także organizacje rzemiosła: cechy, izby rzemieślnicze i Związek Rzemiosła Polskiego. Organizacje rzemiosła wiele uwagi poświęcają edukacji zawodowej, ponieważ szkolą przyszłe wykwalifikowane kadry na potrzeby rzemieślników i innych uczestników życia gospodarczego. To z inicjatywy cechów i izb rzemieślniczych powstały rzemieślnicze szkoły branżowe, które są odpowiedzią na występującą w szkołach publicznych tendencję zmniejszania wymiaru godzin przeznaczonych na zajęcia praktyczne na rzecz kształcenia ogólnego.
Prawie 72 tysiące uczniów rzemiosła jest pod pieczą organizacji rzemiosła: 25 izb rzemieślniczych i 455 cechów, sprawujących nadzór nad przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle. Z kolei 23 tysiące rzemieślników realizuje dualne kształcenie zawodowe. Co roku do egzaminów czeladniczych przystępuje około 29 tys. kandydatów, w tym uczniowie szkół branżowych, a 1570 osób w ciągu roku uzyskuje dyplomy mistrzowskie, cenione i uznawane w kraju i zagranicą.
Zgodnie z danymi Związku Rzemiosła Polskiego najwięcej egzaminów przeprowadzanych jest w takich zawodach, jak: fryzjer (5243), mechanik pojazdów samochodowych (5718), kucharz (2506), cukiernik (1798), stolarz (1637), elektryk (1339), monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie (1044), ślusarz (973), monter sieci instalacji i urządzeń sanitarnych (966), co stanowi 74% wszystkich egzaminów czeladniczych.
za:https://www.portaloswiatowy.pl/materialy-partnerow/dzien-mistrza-nauczyciela-zawodu-w-rzemiosle-jest-co-swietowac-23958.html